۷ محصول کشاورزی در تقویم کشور صاحب نام شدند 
کد خبر: 4208014
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۷
طی مراسمی با حضور وزیر ارشاد

۷ محصول کشاورزی در تقویم کشور صاحب نام شدند 

هفت روزمحصول شامل روز گندم و نان، عسل، زیتون، گل‌محمدی و گلاب، خرما، زعفران و انار در تقویم رسمی کشور قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین اعلام تصویب هفت روزمحصول در تقویم رسمی کشور امشب ۱۳ فروردین ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجید امامی، رئیس شورای فرهنگ عمومی و جمعی از رؤسای اتحادیه‌ها و اصناف کشور در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد. 

در این مراسم رونمایی، مجید امامی گفت: مدیریت فرهنگ عمومی در این روزها به کار معدن شبیه شده است و ما باید گوهرهای پنهان را پیدا و استخراج کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه حکمرانی جمهوری اسلامی باید با بازار و تولید مرتبط شوند، گفت: تولید و فرهنگ تولید و مصرف اگر قرار است، مدیریت شود قهرمانان اصلی تولیدکنندگان هستند. با تصویب تقویم حِرَف و مشاغل که سال گذشته رخ داد، محصولات باغی و راهبردی مورد توجه قرار گرفتند. 

امامی با اشاره به عنوان سال گفت: امروز که مصادف با روز طبیعت است، ابلاغیه نام‌گذاری مهم برای حمایت از محصولات باغی صورت می‌گیرد. نظام فرهنگی با تولیدات باغی و نعمت‌های الهی تعامل دارند و نشاط اجتماعی ما با محصولات کشاورزی گره خورده است. 

وی اعلام کرد: بر این اساس روز ۳۱ فروردین به نام روز گندم و نان، ۲۰ اردیبهشت به نام روز گل محمدی و گلاب، 31 مرداد به نام روز عسل، ۲۵ شهریور به نام روز خرما، پنجم آبان به نام روز زعفران، هفتم آبان به نام روز انار و چهارم آذر به نام روز زیتون نام‌گذاری شده است. 

۷ محصول کشاورزی در تقویم کشور صاحب نام شدند 

پس از اعلام نظر و صحبت‌های رؤسای اتحادیه‌ها و اصناف کشور، اسماعیلی، وزیر ارشاد گفت: اتفاق مبارکی است که «روز محصول» وارد تقویم کشور شده است. هیچ حوزه‌ای به فراگیری حوزه محصولات غذایی نداریم. زمانی رژیم کوپنی برای برخی محصولات مثل شکر، قند و روغن به راه افتاد که تاثیر این اقدام سال‌ها بعد در سلامت مردم خود را نشان داد. تصمیم‌گیری امروز ما نیز سال‌ها بعد تاثیر خود را نشان خواهد داد.

وزیر افزود: ۲۷ آیه قرآن در خصوص نخل و خرما است. گندم مبنای اقتصاد دینی ما در تعیین فطریه است. در کشور سنت‌های تاریخی بسیار خوبی داریم و در مناطق مختلف جشن انار داریم. ما امروز روزی به نام این محصولات را تعیین می‌کنیم و پای کار مراسم‌ و مناسبت‌های مرتبط با این محصولات می‌ایستیم. 

وی بیان کرد: معتقدم یکی از مهم‌ترین جاهایی که باید حوزه فرهنگ عمومی را تحت تاثیر قرار دهیم، همین حوزه گندم و نان است. اسلام سنت‌های خوب را تایید می‌کند، نوروز را ببینید این همه دعا برای این روز داریم. البته باید برای این اقدام فرهنگ‌سازی شود و موسیقی و فیلم برای این روزها و محصولات تولید شود.

این نام‌گذاری‌ها با هدف تبیین شعار سال «جهش تولید و مشارکت مردم» صورت می‌گیرد. 

انتهای پیام
captcha